OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Marketing
Hier vindt u artikelen rond boeken over marketing en commercie. Van seo en contentmarketing tot branding en storytelling. Alles voor marketingprofessionals en -managers.
1.709 resultaten
recensie
Marketing
17 juli 2025
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-5 minuten leestijd
Content maken om het maken? Niet meer van deze tijd. In ‘Het Contentkanon’ rekent Chantal Smink af met achterhaalde tactieken en laat ze zien hoe contentmarketing in 2025 wél werkt. In haar recensie legt Hendrika Willemse Vreugdenhil uit waarom dit boek een confronterend maar broodnodig alternatief biedt.
recensie
Marketing
16 juli 2025
Evert Vols
3-4 minuten leestijd
Wat maakt een merk écht onvergetelijk? Volgens Andy De Bondt is storytelling de sleutel. In ‘De kunst van storytelling’ laat ze aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden zien hoe verhalen zorgen voor impact en herkenning. In zijn recensie duikt Evert Vols in deze strategische vertelkunst.
recensie
Marketing
15 juli 2025
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Citymarketing is complex, politiek beladen en vraagt om samenwerking tussen uiteenlopende belangen. In het bijna 500 pagina’s tellende ‘Share the Vibe van Eindhoven’ zie je hoe die puzzel in vijftien jaar tijd gelegd werd – van positionering tot huisstijl. In zijn recensie gaat Eric van Arendonk in op wat dit boek zo leerzaam maakt.
boekenlijst
Algemeen management
15 juli 2025
Managementboek Redactie
In de eerste helft van 2025 stonden er 14 verschillende boeken op de felbegeerde Nummer 1 van de Managementboek Top 100. Acht van hen haalde ook deze toplijst: de 10 bestverkochte managementboeken van 2025 tot nu toe. Van januari tot en met juni.
preview
Marketing
15 juli 2025
Patrick Petersen
3-5 minuten leestijd
Over AI bestaan nogal wat misverstanden, zeker als het gaat om klantrelaties. Patrick Petersen pleit in zijn boek ‘AI-selling’ voor nuchterheid én nuance. Wat kan AI echt betekenen voor sales en klantcontact, zonder dat de mens uit beeld verdwijnt? In zijn preview legt Petersen het uit. Lees mee en ontdek hoe je AI inzet zonder klantvertrouwen te verspelen.
recensie
Marketing
10 juli 2025
Nicol Tadema
2-4 minuten leestijd
Online content voelt steeds vaker als schieten met hagel. Veel lawaai, weinig impact. In ‘Het Contentkanon’ legt Chantal Smink haarscherp uit waarom oude contentstrategieën niet meer werken en hoe je wél raak schiet. Geen losse flodders, maar gerichte content die wél doordringt. Dit boek is je nieuwe munitie.
recensie
Marketing
10 juli 2025
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Consumentenpsychologie is meer dan alleen koopgedrag, betogen Valkeneers en collega-auteurs in het lijvige handboek ‘Consumentenpsychologie’. Ze bieden een breed en diepgaand perspectief op de drijfveren van de consument, met inzichten die relevant zijn voor marketeers én beleidsmakers. In zijn recensie bespreekt Peter de Roode de rijkdom en toepasbaarheid van dit werk.
Interview
Marketing
2 juli 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
In de BtoB-marketing wordt alles steeds sneller, digitaler en efficiënter. Volgens Wing Cheung verliezen we daardoor het belangrijkste uit het oog: de relatie. In zijn boek ‘Word B2B Meesterverleider’ pleit hij voor een aanpak die lijkt op daten: eerst oprechte aandacht, dan pas zaken. Cheung: ‘Oefen geduld, investeer oprecht en ga voor relaties die blijven.’
interview
Marketing
30 juni 2025
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
In ‘101 beïnvloedingstechnieken’ leert Nicol Tadema ons alle denkbare technieken om klanten te verleiden. Het is een even ambitieuze als uitnodigende verzameling geworden, vol met verrassende ideeën. Met het boek hoopt ze mensen duidelijk te maken dat je door kleine en subtiele handelingen grote resultaten kunt boeken. ‘Ik zie dit boek eerder als een inspiratieboek dan als een leesboek.’
preview
Marketing
26 juni 2025
Robin van der Werf
3-4 minuten leestijd
Sales is continu in beweging – en het onderwijs beweegt mee. In de vierde editie van ‘Basisboek Sales’ biedt Robin van der Werf een actueel en praktijkgericht overzicht van het verkoopvak, van acquisitie tot relatiemanagement en van gesprekstechnieken tot AI. In deze preview licht de auteur de belangrijkste vernieuwingen toe.
preview
Marketing
20 juni 2025
Chantal Smink
4-5 minuten leestijd
Het internet speelt het spel niet meer mee – tenminste, niet zoals we gewend waren. SEO levert steeds minder verkeer op, AI pikt je content in en social media straft links genadeloos af. In haar boek ‘Het Contentkanon’ pleit Chantal Smink voor een radicaal andere aanpak. In haar preview legt zij uit hoe je die transitie maakt.
recensie
Marketing
20 juni 2025
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Beïnvloeden zonder te manipuleren — kan dat? In ‘101 Beïnvloedingstechnieken’ bundelt Nicol Tadema bekende én minder bekende psychologische principes in een helder en praktisch naslagwerk voor professionals die effectiever willen communiceren. In zijn recensie laat Peter de Roode zien hoe dat werkt.
column
Marketing
3 juni 2025
Harald Pol
5-7 minuten leestijd
Een duurzame klantrelatie is voor veel organisaties een heilige graal. Maar wat als je klant helemaal geen relatie met je wíl? Of als je verwachtingen en normen onuitgesproken blijven – of worden overschreden? In deze bijdrage legt Harald Pol uit hoe organisaties betekenisvolle klantrelaties opbouwen én onderhouden.
preview
Marketing
28 mei 2025
Peter Streefkerk
3-4 minuten leestijd
E-commerce en e-business veranderen razendsnel door technologische innovaties als AI, robotisering en blockchain. In de derde editie van ‘E-commerce & e-business’ combineren Marjolein Visser en Peter Streefkerk theorie met praktijkgerichte voorbeelden en actuele thema’s als platformeconomie, programmatic advertising en dataveiligheid. In zijn preview licht Peter Streefkerk de vernieuwingen toe.
recensie
Marketing
27 mei 2025
Hans de Witte-van Mierlé
4-5 minuten leestijd
Welkom in de wondere wereld van beïnvloeding. Waar Nicol Tadema technieken tentoonstelt die ze uitgekozen heeft op kwaliteit en gefilterd op functie. De titel van dit boek? ‘101 beïnvloedingstechnieken’.
nieuws
Algemeen management
12 mei 2025
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Net als bij het vorige jubileum ging bij het 30-jarig bestaan van Managementboek de prijs voor Managementboek van het Jaar naar een Vlaming. De jury koos voor ‘Provotyping’ van Stefaan Vandist, een boek waarmee hij een wereld die lijdt aan verbeeldingsarmoede wil provoceren met nieuwe mogelijkheden. ‘Ik hoop dat mensen denken: hé wauw, dit is een onorthodoxe, ongebruikelijke, ongeziene manier om naar de toekomst te kijken’, zei Vandist na de uitreiking.
recensie
Marketing
8 mei 2025
Erwin Wijman
3-5 minuten leestijd
Bij beïnvloeding en invloed denk jij als bezoeker van Managementboek.nl prompt aan Robert Cialdini. Maar waar Cialdini bleef steken bij 7 beïnvloedingsprincipes serveert Nicol Tadema er in haar nieuwe boek wel 101 uit. 101! Gelukkig 101 en geen 100 anders hadden we het Sun-effect gemist. En die zon, mensen, de zon genereert business. Daarom zie je als je naar buiten kijkt nu de zon in de blauwe lucht.
interview
Marketing
2 mei 2025
Marianne ter Mors
6-9 minuten leestijd
Vrienden sinds 4 havo – toen trapten ze vooral lol achterin de klas. Stijn ging de wereld over als restaurantmanager. Jordy runde een horecazaak, haalde een master en werd mbo-docent. Allebei zagen ze: gastvrijheid werkt óveral. Dus schreven ze ‘Gastvrij!’, een vrolijk pleidooi voor oprechte aandacht. Niet alleen in de horeca -juist daarbuiten!
preview
Marketing
28 april 2025
Wing Cheung
3-4 minuten leestijd
Hoe haal je droomklanten binnen zonder gladde verkooppraatjes of standaardfunnels? In ‘Word B2B Meesterverleider’ introduceert Wing Cheung het KLTL-model, waarmee marketeers en ondernemers high-value klanten stap voor stap voor zich winnen. In zijn preview licht Wing Cheung toe hoe je van leadjacht naar liefdesverklaring gaat.
nieuws
Marketing
24 april 2025
Peter Kentie
3-4 minuten leestijd
Hoe bouw je een sterk merk van iets wat van iedereen is – een stad? In ‘Share the Vibe’ deelt Peter Kentie zijn ervaringen met de citymarketing van Eindhoven en de lessen uit een open source aanpak die ook buiten de stadsgrenzen toepasbaar zijn. In deze preview vertelt hij erover.