trefwoord
Onderwijsgeschiedenis: De Evolutie van Onderwijs door de Eeuwen
De geschiedenis van het Nederlands onderwijs is een fascinerend verhaal van voortdurende verandering en innovatie. Van de eerste onderwijswetten in 1801 en 1803, waarbij de wet van 1806 bepaalde dat lagere scholen voor iedereen toegankelijk moeten zijn, tot de invoering van de leerplicht in 1900, toont elke periode unieke uitdagingen en doorbraken. Deze rijke onderwijsgeschiedenis biedt waardevolle inzichten voor moderne educatieve praktijken.
Boek bekijken
Van Schoolstrijd tot Moderne Pedagogiek
De volledige erkenning en gelijkstelling van het openbaar en bijzonder onderwijs in 1920, waarbij de vrijheid van onderwijs als grondrecht in de Grondwet werd opgenomen, vormde een keerpunt. Deze ontwikkeling leidde tot de kenmerkende verzuiling van het Nederlandse onderwijslandschap, die tot op de dag van vandaag invloed uitoefent.
Boek bekijken
Spotlight: Jeroen Dijsselbloem
Boek bekijken
Auteurs die schrijven over 'onderwijsgeschiedenis'
Pedagogische Revoluties en Onderwijsvernieuwing
Eind 19e eeuw kwamen vernieuwende ideeën samen in de reformpedagogiek, waarbij niet langer de leerkracht en de leerstof centraal stonden, maar de behoeften en talenten van het individuele kind, met de docent als begeleider van het leerproces.
De school is een compromis, zij is als zodanig een oplossing voor verbetering vatbaar, maar zal steeds een compromis blijven. Uit: Grondleggers van de pedagogie(k)
Boek bekijken
Moderne Uitdagingen in Historisch Perspectief
Rond de eeuwwisseling en in het begin van de 21e eeuw voerden talrijke scholen nieuwe onderwijsconcepten in om de oude klassikale school af te werpen, met focus op adaptief onderwijs, differentiatie, zelfstandigheid en zelfsturing.
Dit is goed onderwijs Het eerste hoofdstuk van dit boek toont dat een korte geschiedenis van het onderwijs essentiële context biedt voor het begrijpen van huidige onderwijsfilosofieën en -praktijken.
Boek bekijken
SPOTLIGHT: Rixta de Bode
Boek bekijken
Boek bekijken
Voortdurende Evolutie en Toekomstperspectief
De invloed van universiteiten op het lager onderwijs werd in de 20e eeuw steeds groter door het instellen van leerstoelen voor psychologie, pedagogiek en onderwijskunde. Deze ontwikkeling illustreert hoe onderwijsgeschiedenis wordt vormgegeven door de wisselwerking tussen theorie en praktijk.
Boek bekijken
Lessen uit het Verleden voor de Toekomst
De onderwijsgeschiedenis leert ons dat onderwijs pas echt gestalte krijgt binnen scholen en instellingen, waar ook vernieuwingen meestal beginnen. Van pioniers zoals Theo Thijssen, de 'rode' onderwijzer en pedagoog, tot Jan Ligthart die het leesplankje ontwikkelde - elk tijdperk brengt zijn eigen onderwijsvernieuwers voort. Deze rijke geschiedenis biedt een solide basis voor het begrijpen en vormgeven van toekomstig onderwijs, waarbij we kunnen leren van zowel successen als mislukkingen uit het verleden.